VÁLLALKOZÁS INDÍTÁSA - ALKALMAZOTTI vs VÁLLALKOZÓI SZEMLÉLET
2020. március 07. írta: Szekeres Zsolt

VÁLLALKOZÁS INDÍTÁSA - ALKALMAZOTTI vs VÁLLALKOZÓI SZEMLÉLET

Leendő, és már gyakorlott vállalkozók figyelmébe is ajánlott

Kedves Olvasó, Leendő és Gyakorlott Vállalkozó!

Cikksorozatom bevezető részében arról ejtettem szót, hogy írásom elsődleges célja: Magyarországon minél kevesebb kényszervállalkozó legyen. 

Ebben a részben az alkalmazotti és a vállalkozói szemléletet fogom összehasonlítani. Miért lényeges a különbségek megismerése még a vállalkozás megindítása előtt?

 

Sajnos korlátozott az ember, és csak azt nézi –tisztelet a kivételnek-, hogy vállalkozóként többet kap kézhez, mint alkalmazottként, ugyanazon munkáért. De a valóságban is így van ez? Nézzük meg.

A példában alkalmazottként bruttó 500.000 Ft-ot keresünk. A munkáltatónak 33,5%-ot adó-,és járulék címen le kell vonnia tőlünk, azaz 167.500 Ft-tal kevesebbet, 332.500 Ft-ot kapunk kézhez. Ezt az összeget nettó munkabérnek, vagy adózott jövedelemnek hívjuk. Ebből fizetjük ki a megélhetési költségeinket, amely legyen 300.00 Ft, így havonta 32.500 F-ot tudunk megspórolni, félretenni nem várt kiadásokra, vagy éppen befektetni.

lamp-2247538_960_720.jpg

Ezt követően kilépünk a munkahelyünkről, és KATA-s egyéni vállalkozóként végezzük el a munkát, 500.000 Ft-ért.

Ebből az összegből ki kell fizetnünk 50.000 Ft jövedelemadót (KATA-t), 4.167 Ft iparűzési adót (évi 50.000 Ft-ot), valamint évi 5.000 Ft kamarai tagdíjat. Marad tehát kerekítve 445.000 Ft. A megélhetési költségünk továbbra is 300.000 Ft. Elvileg 145.000 Ft-unk marad, a 32.500 Ft helyett. Azonban a munka elvégzéséhez szükséges eszközök (pl. számítógép, nyomtató, irodaszer, kocsihasználat, stb.), és szolgáltatások (pl. rezsi) költségeit is nekünk kell kifizetni, amit eddig a munkáltató állt. Ha ezeknek az ún. vállalkozói költségeknek az összege meghaladja a 145.000 Ft és a 32.500 Ft különbözetét, a 112.500 Ft-ot, akkor vállalkozóként kevesebb pénzt keresünk, mint alkalmazottként.

És most nézzük a két szemlélet közötti különbségeket.

 

Az alkalmazotti létben a biztonság a legfontosabb. Bármi történik, legkésőbb minden hónap 10. napjáig megkapja a fizetését.

Aki vállalkozó, annak nem biztos, hogy mindig van bevétele. Nem a biztonság lesz rá jellemző, hanem a szabadság. Időbeosztása rugalmas, szinkronba tudja hozni a magánéleti programokkal.

Az alkalmazottak csak a saját családjáról kell gondoskodnia, a vállalkozónak ezen felül az alkalmazottairól, és annak családjáról is.

Alkalmazottként csak a rá bízott feladatok ellátásáért felelős, egy fogaskerék a vállalkozás gépezetében.

A vállalkozónak ezzel szemben egy kicsit mindenhez (sales, jog, pénzügy, adózás, munkaszervezés, irányítás, stb.) értenie kell, az egész vállalkozását át kell látnia.

Az alkalmazott kizárólag a munkájához szorosan köthető területén képezi magát. Egy sikeres vállalkozó minden területen, és folyamatosan képezi magát.

Az alkalmazotti és a vállalkozói szemlélet közötti különbséget talán a legjobban Robert T. Kiyosaki, a Gazdag Papa, szegény  papa című könyv írója szemlélteti.

Leendő, és már gyakorlott vállalkozók figyelmébe is ajánlom elolvasását. Egy idézet a könyvből:

A szegény papa (az alkalmazott) így gondolkodik: „Nem engedhetem meg magamnak!”

A gazdag papa (vállalkozó) ezzel szemben: „Hogyan engedhetem meg magamnak?”

Önöknek is ezt ajánlom, Kedves Olvasó. Keressék a lehetőségeket!

A bevételek növelésére fókuszáljanak, ne a költségek csökkentésére.

 

Sokszor megkérdezik tőlem, hogy a vállalkozásuk érdekében milyen költségeket számolhatnak el. Erre mindig az a válaszolom, hogy először az a fontos, legyen bevétele a vállalkozásnak, mert a költségeket abból kell finanszírozni.

Ha van elég bevétel, akkor költségeket is tudunk hozzárendelni. De ha nincs bevétel, akkor teljes mindegy milyen költségeket lehet elszámolni.

A következő részben a vállalkozás indítása előtti teendőkről fogok írni. Meg fognak lepődni, hogy mi mindent kell átgondolnia egy leendő vállalkozónak, hogy vállalkozásuk sikeres legyen.

A sorozat további részei:

  1. VÁLLALKOZÁS INDÍTÁSA ELŐTTI TEENDŐK
  2. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK ÖSSZEHASONLÍTÁSA
  3. EGYÉNI vs TÁRSAS VÁLLALKOZÁS
  4. TÁRSAS VÁLLALKOZÁS MEGALAPÍTÁSA

Előző részek:

  1. VÁLLALKOZÁS INDÍTÁSA - A KEZDETEK...

A cikk írójáról:

Szekeres Zsolt, regisztrált mérlegképes könyvelő, adószakértő. A vállalkozást indítók, és az ingatlanhasznosítók adótanácsadója. E témakörökben több, sikeres előadást is tartott. Kiemelt szakmai területének számít még a vállalkozások számviteli és adózási átvilágítása, valamint cégcsoportok felépítésének kialakítása.

A felmerülő kérdésekre szívesen választ adok: szekeres.zsolt.tax@gmail.com

A bejegyzés trackback címe:

https://kozos-tobbszoros.blog.hu/api/trackback/id/tr915752620

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása