Kedves Olvasó, Leendő és Gyakorlott Vállalkozó!
Cikksorozatom bevezető részében arról ejtettem szót, hogy írásom elsődleges célja: Magyarországon minél kevesebb kényszervállalkozó legyen.
Ebben a részben az alkalmazotti és a vállalkozói szemléletet fogom összehasonlítani. Miért lényeges a különbségek megismerése még a vállalkozás megindítása előtt?
Sajnos korlátozott az ember, és csak azt nézi –tisztelet a kivételnek-, hogy vállalkozóként többet kap kézhez, mint alkalmazottként, ugyanazon munkáért. De a valóságban is így van ez? Nézzük meg.
A példában alkalmazottként bruttó 500.000 Ft-ot keresünk. A munkáltatónak 33,5%-ot adó-,és járulék címen le kell vonnia tőlünk, azaz 167.500 Ft-tal kevesebbet, 332.500 Ft-ot kapunk kézhez. Ezt az összeget nettó munkabérnek, vagy adózott jövedelemnek hívjuk. Ebből fizetjük ki a megélhetési költségeinket, amely legyen 300.00 Ft, így havonta 32.500 F-ot tudunk megspórolni, félretenni nem várt kiadásokra, vagy éppen befektetni.
Ezt követően kilépünk a munkahelyünkről, és KATA-s egyéni vállalkozóként végezzük el a munkát, 500.000 Ft-ért.
Ebből az összegből ki kell fizetnünk 50.000 Ft jövedelemadót (KATA-t), 4.167 Ft iparűzési adót (évi 50.000 Ft-ot), valamint évi 5.000 Ft kamarai tagdíjat. Marad tehát kerekítve 445.000 Ft. A megélhetési költségünk továbbra is 300.000 Ft. Elvileg 145.000 Ft-unk marad, a 32.500 Ft helyett. Azonban a munka elvégzéséhez szükséges eszközök (pl. számítógép, nyomtató, irodaszer, kocsihasználat, stb.), és szolgáltatások (pl. rezsi) költségeit is nekünk kell kifizetni, amit eddig a munkáltató állt. Ha ezeknek az ún. vállalkozói költségeknek az összege meghaladja a 145.000 Ft és a 32.500 Ft különbözetét, a 112.500 Ft-ot, akkor vállalkozóként kevesebb pénzt keresünk, mint alkalmazottként.
És most nézzük a két szemlélet közötti különbségeket.
Az alkalmazotti létben a biztonság a legfontosabb. Bármi történik, legkésőbb minden hónap 10. napjáig megkapja a fizetését.
Aki vállalkozó, annak nem biztos, hogy mindig van bevétele. Nem a biztonság lesz rá jellemző, hanem a szabadság. Időbeosztása rugalmas, szinkronba tudja hozni a magánéleti programokkal.
Az alkalmazottak csak a saját családjáról kell gondoskodnia, a vállalkozónak ezen felül az alkalmazottairól, és annak családjáról is.
Alkalmazottként csak a rá bízott feladatok ellátásáért felelős, egy fogaskerék a vállalkozás gépezetében.
A vállalkozónak ezzel szemben egy kicsit mindenhez (sales, jog, pénzügy, adózás, munkaszervezés, irányítás, stb.) értenie kell, az egész vállalkozását át kell látnia.
Az alkalmazott kizárólag a munkájához szorosan köthető területén képezi magát. Egy sikeres vállalkozó minden területen, és folyamatosan képezi magát.
Az alkalmazotti és a vállalkozói szemlélet közötti különbséget talán a legjobban Robert T. Kiyosaki, a Gazdag Papa, szegény papa című könyv írója szemlélteti.
Leendő, és már gyakorlott vállalkozók figyelmébe is ajánlom elolvasását. Egy idézet a könyvből:
A szegény papa (az alkalmazott) így gondolkodik: „Nem engedhetem meg magamnak!”
A gazdag papa (vállalkozó) ezzel szemben: „Hogyan engedhetem meg magamnak?”
Önöknek is ezt ajánlom, Kedves Olvasó. Keressék a lehetőségeket!
A bevételek növelésére fókuszáljanak, ne a költségek csökkentésére.
Sokszor megkérdezik tőlem, hogy a vállalkozásuk érdekében milyen költségeket számolhatnak el. Erre mindig az a válaszolom, hogy először az a fontos, legyen bevétele a vállalkozásnak, mert a költségeket abból kell finanszírozni.
Ha van elég bevétel, akkor költségeket is tudunk hozzárendelni. De ha nincs bevétel, akkor teljes mindegy milyen költségeket lehet elszámolni.
A következő részben a vállalkozás indítása előtti teendőkről fogok írni. Meg fognak lepődni, hogy mi mindent kell átgondolnia egy leendő vállalkozónak, hogy vállalkozásuk sikeres legyen.
A sorozat további részei:
- VÁLLALKOZÁS INDÍTÁSA ELŐTTI TEENDŐK
- VÁLLALKOZÁSI FORMÁK ÖSSZEHASONLÍTÁSA
- EGYÉNI vs TÁRSAS VÁLLALKOZÁS
- TÁRSAS VÁLLALKOZÁS MEGALAPÍTÁSA
Előző részek:
A cikk írójáról:
Szekeres Zsolt, regisztrált mérlegképes könyvelő, adószakértő. A vállalkozást indítók, és az ingatlanhasznosítók adótanácsadója. E témakörökben több, sikeres előadást is tartott. Kiemelt szakmai területének számít még a vállalkozások számviteli és adózási átvilágítása, valamint cégcsoportok felépítésének kialakítása.
A felmerülő kérdésekre szívesen választ adok: szekeres.zsolt.tax@gmail.com;