Az előző részben elkezdtem a vállalkozás megindítása előtti teendők
részletes ismertetését, a végzendő tevékenységek körével, illetve annak
bejelentési kötelezettségével.
Nagyon sok vállalkozni akaró úgy gondolja, hogy a tevékenységi körök
kiválasztása a könyvelő feladata, de ez nem igaz. A könyvelő segíthet a
vállalkozást indítónak, de nem az ő kötelessége.
A vállalkozás nem a könyvelőé, hanem a vállalkozóé!
Vannak olyan vállalkozások (főleg építőipari szektorban lévők), amelyek
nagyon sok tevékenységet (20-30) szerepeltetnek az alapító okiratukba.
Ez azonban számos, előre nem látott hátránnyal, vagy éppen többlet-
adminisztrációs teherrel járhat.
Egy építőipari cég több mint 20 tevékenységet vett fel megalakulásakor.
Amikor bankszámlát akart nyitni, akkor több pénzintézet éppen a
tevékenységek nagy száma miatt utasította el a cég kérelmét.
Szintén ez a cég regisztrálni akart az építőipari kivitelezői névsorba
(https://mkik.hu/az-epitoipari-kivitelezo-vallalkozasok-regisztracioja), enélkül nem
tudja a lakóház építését elkezdeni, nem jogosult az e-építési napló
vezetésére. Maga az elektronikus regisztrációs felület nem felhasználó-
barát, kitöltése körülményes, ráadásul minden egyes tevékenység
bejelentéséhez több, különböző szakemberek számának bejelentését,
munkavégzés módját várja el a rendszer. Ha mind a 20 építőipari
tevékenységet be akarja regisztrálni valaki, akkor bizony fél napja is
rámehet.
Lehetőség van papír alapon is beadni a regisztrációt, de előfordulhat,
hogy a kitöltése hibás, hiányos lesz, ezért a regisztrációs folyamat
elhúzódhat, ami kihat a kivitelezési munkák megkezdésére is.
A regisztráció elvégzését kevés könyvelő vállalja fel, hiszen rengeteg
időbe telik, és ennek piaci díját a vállalkozók szinte kivétel nélkül nem
tudják/akarják kifizetni, így a vállalkozóra hárulhat ennek elvégzése.
Javasolt egy-két tevékenységet beregisztráltatni, majd idővel, amikor egy
új tevékenységet kezd el a cég végzeni, akkor adatmódosításként be
lehet regisztráltatni.
A tevékenységi körök megválasztásánál fontos szempont lehet az is,
hogy milyen áfa kulcsba tartozik az adott tevékenység.
Például egy cég lakóingatlan bérbeadásával, valamint ingatlan-
közvetítéssel is akar foglalkozni. Az ingatlan bérbeadás áfa-mentes (de
adókötelessé tehető az áfa tv. 88.§-a alapán), az ingatlan-közvetítés áfa
mértéke 27%.
A cégnek többféle lehetősége van.
1. Az alakulástól kezdve a cég normál áfa-alanyként jelentkezik be,
azaz ’2’-es adószáma lesz. Az ingatlan-közvetítést 27%-os áfa
felszámításával számlázza, míg a bérbeadást –nem választ
adókötelezettséget- áfa-mentesen.
2. Ha az ingatlan-közvetítési szolgáltatást kizárólag, vagy
túlnyomórészt magánszemélyek felé fogja nyújtani a cég, akkor
javaslom, hogy alanyi adómentesként (’1’-es adószám)
jelentkezzen be. Ekkor ugyanis az ingatlan-közvetítést áfa-
mentesen tudja számlázni, azaz a teljes bevétel a cégnél marad,
nem kell egy részét átutalni, és bevallani a NAV felé. Piaci, és
cash-flow szempontból is kedvezőbb választás. Mindezt
VÁLLALKOZÁS INDÍTÁSA ELŐTTI TEENDŐK
4. oldal
időarányosan, évi 12 millió Ft-ig tudja választani a cég, azt
követően az ingatlan-közvetítés 27%-os áfás lesz, és a cég
adószáma is ’1’-esről ’2’-esre változik.
Figyelem! Az áfa-törvény rendelkezései szerint a 12 millió Ft-os
alanyi mentes bevételi határba a bérbeadásból származó
jövedelmet is bele kell számolni, nemcsak az ingatlan-
közvetítésből származót.
Kell-e a tevékenységek végzéséhez engedély?
Bizonyos tevékenységek csak különböző engedély(ek) birtokában
végezhető(ek).
Az engedélyek közül a legfontosabbakra példa:
- koncesszió köteles: postai alapszolgáltatás
- hatósági engedélyhez kötött:
o alapítási engedély (pénzügyi szolgáltatás),
o működési engedély (üzleti kereskedelem).
- képesítéshez kötött: ügyvéd, ingatlanközvetítő, adótanácsadó
- cégformához kötött: biztosítási tevékenység csak Rt-ként,
- bejelentéshez kötött: időszaki lap kiadása, önkormányzat felé
- nyilvántartásba vételhez kötött: utazás-szervező (jegyzékbe
kerülés)
Nagyon fontos, hogy a vállalkozó tisztában legyen, hogy az általa
végzett tevékenység engedély nélkül, vagy csak engedély birtokában
VÁLLALKOZÁS INDÍTÁSA ELŐTTI TEENDŐK
4. oldal
végezhető. Ennek elmulasztása anyagi veszteséggel is járhat, mint pl.
mulasztási bírság.
Sajnos az ügyvédek nagy része nem tud segíteni abban, hogy mely
tevékenységek engedély-kötelesek, de bizonyos támpontot adhat
Önnek, ha ellátogat az alábbi honlapra: http://engedelykoteles.mkik.hu/
Egy Befektetési Alap létrehozásához MNB engedélyre van szükség. A
Befektetési Alapot kezelő cég is csak akkor kezdheti el tényleges
működését, akkori dátummal fog létrejönni, amikor az MNB kiadta az
engedélyt.
A fentiekből is látszik, hogy a tevékenységi körök megválasztása sem
olyan egyszerű feladat, ezért célszerű külső tanácsadókkal történő
konzultálás.